fredag 12 mars 2010

Skräckupplevelse!!!

Natt till onsdag fick vi uppleva något som inte var roligt! Flisan fick en rejäl feberkramp...för första gången! Jag brukar vara lugn men det var ja inte!
Som tur är vaknade Hilma och skulle på toaletten...och när vi kom in på rummet så skrek flisan till och nöp sig på ett konstigt sätt i kudden, jag trodde att hon drömde först så jag skulle vända på henne försiktigt och fick då se att hon började krampa! Rycker upp henne och springer in på toaletten och försöker kyla henne med kallt vatten på pannan, men hon slutar inte! Skriker på Ronny så han vaknar och lämnar över henne till honom och skickar ut han på trappen jag greppar telefonen å ringer 112 i ren panik för att få reda på hur jag ska gå till väga! De skickar en ambulans! efter några minuter kommer Ronny in och hon har äntligen slutat att krampa men är alldeles utsliten och hög feber! Skyndar oss att få i en alvedonsupp och inväntar ambulans! Först kom räddningstjäntsten från Gunnarskog och dom kollade syresättningen och den var bra...sen kom ambulansen och då tog dom över, hon började sakta kvickna till men var väldigt ledsen! Ambulanpersonalen satt kvar nästan en timme hos oss och kollade läget! sedan ringde de upp en barnläkare i Karlstad så jag fick prata med henne, hon ville att vi skulle komma ner till Karlstad för observation för de brukar göra det när de är så små. Men dom hade inga lediga platser på sjukhuset så hon vill att vi först skulle åka ner till Arvika sjukhus och sen vidare till Karlstad på morgonen! Så det gjorde vi! I karlstad tog de massa prover och alla visade sig vara negativa så det var skönt! Så Feberkrampen kom tydligen bara av snabbt stigande feber med troligtvis början av en förkylning! För kramperna kommer oftast i början av en förkylning el. annan sjukdom då febern stiger fort, så det är svårt att förebygga tyvärr! under dagen sen var hon helt feberfri men skulle ändå fortsätta med alvedon för säkerhetskull!
Natten därefter sov hon bra och jag kollade henne var tredje timme och hon hade ingen feber, men på morgonen hade den kommit tillbaka och stigit till 39,5 så det var snabbt i med alvedon igen och lilltjejen var inte pigg på hela fm...men kvicknade till senare under dagen!
Inatt har hon inte heller haft nån feber och tog nu tempen på morgonen å då låg den på 37 så feberfri, och är det än så länge så nu får vi hoppas att det har vänt!

Nu har hon 25% större chans att det ska hända igen...men nu vet man iallafall att det inte är nått farligt och lite mer hur man ska gå tillväga så kanske inte paniken blir lika stor om det skulle hända igen! Men usch vad läskigt det var!!!

Nu ska jag gå å duscha för att sedan åka till stan å handla lite mat....tomt i kylskåpen så nu ska det handlas så man klara sig över helgen så vi bara kan njuta av att vara en familj! Om Flisan är helt feberfri idag så ska vi åka till ängen imorgon å grilla korv å mysa! Hoppas att det blir lika fint väder som det har varit hela veckan!

Ta hand om er och alla era nära å kära!

1 kommentar:

  1. Är sååå glad att det gick bra! Fy så läskigt! Underbara små gryn! <3 Bamsekramen!!!!

    SvaraRadera